مدیر كل كتابخانه های استان خبر داد

اجرائی شدن طرح نهضت تحكیم و تثبیت كتابخوانی سوادآموزان در هفته كتاب

بمنظور بهره گیری از ظرفیتهای مشترك بین اداره كل كتابخانه های عمومی و مدیریت نهضت سواد آموزی استان و در جهت ارائه راهكاری عملی برای ارتقاء مطالعه ویژه كم سوادان و نو سوادان استان نشست مشتركی در دفتر مدیر نهضت سواد آموزی استان برگزار گردید .
روابط عمومی اداره كل كتابخانه های عمومی استان خبر داد ، مهندس علائی مدیر كل كتابخانه های عمومی استان در راستای ارائه طرح های كتابخوانی در محل مدیریت نهضت سواد آموزی استان حضور یافت . در این نشست خاكزار مدیر نهضت سواد آموزی استان ضمن تقدیر از حضور مدیر كل و با ارائه شاخص های سطح سواد در كشور و استان اعلام كرد در مرحله گذر از كم سوادی به باسوادی تلاشهای زیادی شده است . مدیر نهضت سواد آموزی استان اظهار داشت در هر جامعه ای میزان سواد آموختگی و ارتقاء سطح كتاب و كتابخوانی و ایجاد انگیزه برای كتابخوانی از شاخص های توسعه یافتگی آن جامعه محسوب می شود .
خاكزار ضمن معرفی آموزشیاران نهضت سواد آموزی به عنوان كتابدار افتخاری ، هدف از این نشست را وجود ظرفیتهای مشترك بین اداره كل كتابخانه ها و نهضت سواد آموزی عنوان كرد و گفت حاضریم در راستای طرحهای كتابخوانی ویژه افراد تحت پوشش نهضت سواد آموزی استان هرگونه همكاری را با اداره كل كتابخانه های استان داشته باشیم
در ادامه مهندس علائی مدیر كل كتابخانه های استان گفت در حال حاضر شاخص های كتابخوانی به سمت مدارس و دانشگاهها تمایل دارد و ما باید با برنامه ریزی و اقدامات فرهنگی عموم جامعه را به كتابخوانی متمایل سازیم . علائی كتابخوانی را سرآغار تحول در جامعه دانست و گفت ما با همكاری نهضت سواد آموزی باید نهضت كتابخوانی سواد آموزان را گسترش بدهیم .
وی اشاره كرد طرحهای تحقیقاتی و میدانی در دست بررسی داریم كه با شناخت مخاطب ، تعیین سطح سواد و در نهایت موضوعهائی كه بیشتر مورد علاقه افراد برای مطالعه است اقدامات زیر ساختی و دامنه داری را در جذب مخاطب پایه گذاری كنیم .
وی دو طرح نهضت كتابخوانی و طرح هاتف كتاب را از جمله این طرحها دانست كه با همكاری ارگانهای فرهنگی در اجرائی شدن است
مهندس علائی ادامه داد برای اجرای طرحهای كتابخوانی بین كم سوادان و نوسوادان لازم است آموزشیاران نهضت به عنوان رابطین پایگاههای نهضت سواد آموزی و كتابخانه های عمومی معرفی شوند و در مرحله بعدی تكمیل فرم دریافت اطلاعات اولیه افراد تحت پوشش نهضت سواد آموزی درسه بعد مخاطب ، سطح سواد و در نهایت كتابهای مورد علاقه باید لحاظ شود كه در موضوع انتخاب كتاب می توانیم با همكاری مدیریت نهضت سواد آموزی كتابهای مورد درخواست را بصورت مشترك خریداری و در كتابخانه ها ارائه دهیم .
وی ضمن پیشنهاد طرح كتابخانه معین نهضت سوادآموزی اظهار داشت آموزشیاران نهضت می توانند در محلهای تعیین شده در كتابخانه های عمومی ، كارهای مشاوره ای ، كلاسهای تحكیم و تثبیت نهضت كتابخوانی و سیرهای مطالعاتی را برای گروههای هدف خود ارائه نمایند .
علائی از برگزاری جشن كتاب و نهضت سواد آموزی در هفته كتاب خبر داد و اعلام آمادگی كرد اولین همایش بزرگ آموزشیاران استان با مشاركت نهضت سواد آموزی استان در هفته كتاب برگزار شود
در این نشست كارگر معاون مدیریت نهضت سواد آموزی نیز اعلام كرد دو گروه در حال حاضر زیر مجموعه این مدیریت هستند یكی گروه آموزشیاران كه جامعه ای نزدیك به 500 نفر را در بر می گیرند و دیگری جمعیت كم سواداران كه حدودا بین 200 هزار تا 300 هزار نفر را شامل می شوند وی پیشنهاد داد برای شناخت بهتر طرحهای بصورت خوشه ای گروه مخاطب خود را با تشویق و ترویج عضو كتابخانه ها نمایند .
كارگر همچنین درخواست كرد طرحی عملیاتی در موازات طرح هاتف كتاب توسط نهضت سواد آموزی استان و اداره كل كتابخانه های استان تهیه شود كه مقرر شد كمیته ای مشترك بین كارشناسان اداره كل و مدیریت نهضت سواد آموزی بمدت یك هفته طرحی اجرائی را با عنوان نهضت تحكیم و تثبیت كتابخوانی ویژه كم سوادان ارائه نمایند و پس از تایید در هفته كتاب این طرح اجرائی شود .
لازم به توضیح است اولین همایش طرح تحكیم و تثبیت نهضت كتابخوانی همزمان با هفته كتاب و در تاریخ 30 آبان برگرار خواهد شد .

یزدفردا

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا